Vijf tips voor het opruimen van uw magazijn

Een overvol en rommelig magazijn is wat een ondernemer ten allen tijde wil voorkomen. Dit remt namelijk de snelheid van je werknemers, leidt eerder tot fouten en heeft negatieve invloed op de efficientie van je magazijn. Zorg er dus voor dat in uw magazijn niet te veel 'onnodige' artikelen liggen die ruimte in beslag nemen en het magazijn geordend en schoon is. Wij van Magazijnplein geven jou graag een aantal tips voor het opruimen van uw magazijn!

Tip 1. Ordening

Allereerst is ordening in uw magazijn van groot belang. Vaak zijn de producten in een magazijn te verdelen in een A-, een B- en een C-categorie. De A-categorie zijn de producten die erg goed presteren, dit zijn producten met een hoge omloopsnelheid. De C-categorie zijn producten die een lage omloopsnelheid hebben. Zorg ervoor dat de A-categorie spullen op een makkelijk te bereiken, vaste plaats worden gelegd. Naast dat dit orde schept in uw magazijn, zorgt dit ook voor een verhoogde efficiëntie van uw Magazijn. Lees hier vijf tips om uw magazijn nog efficiënter te maken.

 

Tip 2. Schoonmaken

Geef het Magazijn een flinke schoonmaakbeurt. Met een goede schoonmaakbeurt zorgt u ervoor dat het magazijn er weer spik en span uitziet. Controleer tijdens deze schoonmaakbeurt direct de magazijnstellingen op beschadigingen. Het kan namelijk zo zijn dat bepaalde delen van de stellingen vervangen moeten worden om de veiligheid van je werknemers te waarborgen. Na een schoonmaakbeurt is het perfecte moment om ervoor te zorgen dat de magazijnstellingen geen problemen gaan bezorgen in de toekomst.

Opgeruimd magazijn

Tip 3. Voorraad

Ga kritisch door de voorraad aan C-categorie artikelen. Liggen artikelen al te lang op voorraad en kunt u deze niet meer gebruiken? Twijfel dan niet en haal deze artikelen uit uw magazijn. U kunt deze producten weggooien, maar denk ook eens aan het doneren aan een geschikte organisatie. Voor bijna elk product is wel een plek te vinden waar vraag is naar dat product. Een handige manier om te controleren hoe lang een artikel al op voorraad ligt is een digitaal voorraad systeem. Hiermee weet u precies, stuk voor stuk, hoe lang de artikelen op voorraad liggen.

 

Tip 4. Opslagruimte

Stel u heeft uw magazijn volledig ingericht volgens de ABC-methode en u weet wat de opslagbehoefte is. Dan kan het zijn dat uw magazijn onvoldoende opslagruimte heeft. Onze tip is om in dit geval op zoek te gaan naar slimme ruimtewinners zoals magazijnbakken en palletboxen. Werkt uw bedrijf met pallets en wilt u deze zo efficiënt mogelijk inzetten? Dan kan een palletstelling voor u dé uitkomst bieden.

 

Tip 5. Leveranciers

Onze laatste tip is om eens kritisch door uw lijst met leveranciers heen te gaan. De hoeveelheid van een bestelling/levering wordt vaak bepaald op basis van de tijd die u moet overbruggen tot de volgende levering. Leveranciers die produceren in het Verre Oosten hebben vaak lange levertijden. Hierdoor neemt de hoeveelheid van de bestelling toe, aangezien de tijd tot de volgende levering moet worden overbrugd, en krijg je eerder het probleem dat je bestelling te groot was en je voorraad overhoudt. Bekijk eens de alternatieven dichterbij huis, bijvoorbeeld in Europa. Vaak zijn de inkoopkosten per product hoger, maar kan het zijn dat de lagere voorraadkosten dit verschil goedmaken. Blijkt er geen alternatief te zijn dichterbij huis? Ga dan eens praten met de leverancier over de levertijden.

 

Ondersteuning

Hebt u bij de opruiming van uw magazijn hulp nodig? Wij denken graag mee over meer of andere opslagmogelijkheden! Bij vragen of voor hulp kunt u eenvoudig telefonisch contact met ons opnemen 0546 729 929 of stuur ons een e-mail naar info@magazijnplein.nl